Skip to content Skip to footer

Cross-selling en upselling inzetten binnen sales

Hallo daar! Heb je ooit die verkoopgiganten zoals Apple bewonderd omdat ze klanten niet alleen een iPhone verkopen, maar ook die oortjes, hoesjes en misschien zelfs wel een iPad erbij? Binnen sales noemen we dit cross-selling en upselling. In de praktijk wordt deze methode vaak gebruikt om potentiële klanten meer of betere producten te verkopen.

Ben jij klaar om deze techniek toe te passen binnen sales? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij vertellen je graag meer over deze verkooptechnieken, zodat jij ze binnenkort ook in kunt gaan zetten!

Wat is het verschil tussen upselling en cross-selling?

Voordat we verdergaan over dit onderwerp is het natuurlijk belangrijk om te weten wat het verschil precies is tussen cross-selling en upselling.

Bij cross-selling probeer je aanvullende producten aan te bieden wanneer een potentiële klant besluit om een bepaald product aan te schaffen. Wil je een iPhone kopen? Dan is het misschien verstandig om er ook meteen een hoesje bij aan te schaffen, zodat de telefoon niet beschadigd. Het verkopen van dit aanvullende product, naast de iPhone, noemen we in dit geval cross-selling.

Daarnaast wordt ook upselling vaak gebruikt binnen de wereld van sales. Dit is wanneer je een klant overtuigt om een duurder, premium of geüpgraded versie van een gekozen product te kopen. Dus, in plaats van de iPhone 12, de iPhone 12 Pro! 

Beide technieken zijn erg effectief binnen sales, omdat je de klanten meer waarde kunt bieden. Door klanten meer waarde te bieden, laat je zien dat je niet alleen aan de verkoop denkt, maar ook aan hun tevredenheid. In de praktijk zorgt dit vaak voor meer loyaliteit.

Tips voor het inzetten van cross-selling en upselling

Wil jij graag weten hoe je deze verkooptechnieken in kunt zetten? Wij geven je graag een aantal tips en adviezen die je eenvoudig toe kunt passen. Met deze tips kun je niet alleen meer verkopen realiseren, maar je zorgt er ook voor dat je de klant waarde kunt bieden. Wederom een win-winsituatie dus!

Ken je klant

Voordat je begint met het toepassen van cross-selling en upselling is het belangrijk dat je de klant goed kent. Je wilt natuurlijk wel suggesties kunnen doen die waardevol en relevant zijn voor de klant. Het is daarom belangrijk om goed te luisteren naar de klant en om vragen te stellen. Hierdoor krijg je waarschijnlijk een goed beeld over waar de klant precies naar op zoek is. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om waardevolle suggesties te doen.

Stel je voor, je verkoopt sportkleding en iemand koopt hardloopschoenen; een hardloopbroek of -shirt zou een logische cross-sell zijn. Daarnaast is de kans ook nog eens erg groot dat dit een waardevolle suggestie is voor de klant.

Probeer niet opdringerig te zijn

Iedereen heeft een hekel aan irritante verkopers, toch? Het is dan ook belangrijk om goed naar de klanten te luisteren en suggesties te doen op een natuurlijke manier. En natuurlijk moeten deze suggesties ook relevant zijn voor de klant.

Als het voelt alsof het geforceerd is, dan is het dat waarschijnlijk ook. Luister dus goed en geef de klant ook de gelegenheid om goed na te denken over je suggesties. Zo kom je niet opdringerig over en krijgt de klant alle gelegenheid om goed na te denken.

Laat zien wat de waarde is

Wil je graag gebruik gaan maken van upselling? Klinkt goed! Bij upselling is het vooral belangrijk dat je de klant laat zien wat de voordelen zijn van de duurdere variant. Waarom zou die iPhone 12 Pro beter zijn voor de klant dan de reguliere iPhone 12?

Ook hierbij is het belangrijk om een goed beeld te krijgen van de wensen en behoeften van de klant. Wanneer de klant bijvoorbeeld graag foto’s maakt zou de iPhone 12 Pro beter bij de klant passen, omdat de camera van deze smartphone beter is en meer mogelijkheden heeft. Is de klant vaak onderweg zonder oplader? Ook dan is de iPhone 12 Pro in dit geval beter. Door de lange batterijduur hoeft de klant de telefoon minder vaak op te laden.

Het is dus belangrijk om goed te communiceren wat de meerwaarde is van het duurdere product. Wanneer je de wensen en behoeften van de klant goed kent, is dit een stuk eenvoudiger. Luister dus goed naar de klant!


Begin jouw cross-selling en upselling avontuur bij AS Kwadraat

Als moderne verkoper bij AS Kwadraat heb je de unieke kans om je verkoopvaardigheden naar het volgende niveau te tillen. Door cross-selling en upselling strategieën toe te passen, kun je een verschil maken en je carrière in de sales een boost geven.

Zin in een nieuwe uitdaging en klaar om de wereld van aanvullende productverkoop te betreden? Solliciteer dan vandaag nog bij AS Kwadraat en word een meester in de kunst van cross-selling en upselling! 

Leave a comment