Skip to content Skip to footer

De do’s en don’ts van klantinteractie in fieldmarketing

Je gaat de straat op en bent helemaal klaar om een product of dienst te verkopen aan potentiële klanten. Maar wacht eens, hoe benader je een potentiële klant? En hoe kun je de klant overtuigen over de producten of diensten die je aanbiedt? Geen paniek! In dit artikel geven we een aantal handige tips die je kunt gebruiken tijdens de interactie met een potentiële klant. Zo kun je vol vertrouwen het gesprek aangaan en de kans op een succesvolle verkoop gemakkelijk vergroten. Ideaal, toch?

Do’s tijdens klantinteractie

Binnen fieldmarketing zijn er een aantal verschillende regels die je kunnen helpen om een vertrouwensband op te bouwen met de klant. Deze regels helpen je niet alleen om de relatie met de klant te verbeteren, maar ook om meer succesvolle verkoopgesprekken te voeren. We vertellen je graag meer over do’s tijdens het gesprek met een potentiële klant!

Do: Luister echt naar de klant

Tijdens het gesprek is het ontzettend belangrijk om echt naar de klant te luisteren. Hierbij is het niet alleen belangrijk om op een gepaste manier te reageren, maar ook om echt te begrijpen wat de klant precies zegt. Voor de klant is het namelijk erg belangrijk om gehoord te worden en om eventuele zorgen en wensen met je te delen. 

Door actief te luisteren kun je de pijnpunten van de klant gemakkelijker herkennen. Dit maakt het mogelijk om hierop in te spelen en op een passend voorstel te doen. In de praktijk zorgt dit vaak voor meer succesvolle verkoopgesprekken.

Actief luisteren is trouwens niet alleen belangrijk binnen fieldmarketing, maar ook in het dagelijks leven. Het is dus belangrijk om deze vaardigheid te blijven ontwikkelen!

Do: Wees eerlijk en transparant

Als fieldmarketeer is het belangrijk om eerlijk en transparant te zijn tegen potentiële klanten. Je doel als fieldmarketeer is namelijk om een passende oplossing te bieden. Wanneer de klant het gevoel heeft dat je niet eerlijk bent, kan dit de vertrouwensband tussen jou en de potentiële klant schaden.

Door eerlijk te zijn en passende oplossingen te bieden, zal de klant een stuk tevredener zijn met de aankoop. Binnen fieldmarketing is dit ontzettend belangrijk. Een tevreden klant komt immers vaker terug en doet vaak mond-tot-mondreclame. Bij fieldmarketing is het doel dus niet om elke keer een verkoop te sluiten, maar om een passende oplossing te bieden voor de potentiële klant.

Do: Blijf constant in ontwikkeling

Binnen fieldmarketing zul je vaak te maken krijgen met teleurstellingen. Zelfs de allerbeste verkopers krijgen te maken met een afwijzing. Dit is helemaal niet erg! Sterker nog, doe er je voordeel mee! Elke klantinteractie, goed of slecht, is een kans om te leren. Zelfreflectie is dan ook een erg belangrijk aspect binnen fieldmarketing. Breng goed in kaart welke onderdelen van het gesprek goed verliepen en welke onderdelen beter kunnen. Hierdoor blijf jij je constant ontwikkelen als fieldmarketeer!

Don’ts tijdens klantinteractie

Net zo belangrijk als weten wat je moet doen, is het weten wat je moet vermijden. Binnen klantinteractie zijn er een aantal valkuilen die de relatie met de klant kunnen schaden. We vertellen je graag wat voor aspecten je moet vermijden binnen klantinteractie.

Don’t: Aannames

Een grote fout die veel fieldmarketeers maken is het doen van aannames. Misschien denk je te weten wat de klant wil, zonder vragen te stellen. In de praktijk kan dit voor flink wat misverstanden zorgen. Het is daarom belangrijk om vragen te stellen om de behoeften en zorgen van potentiële klanten in kaart te brengen. Elke klant is anders en moet dus op een andere manier behandeld worden. Stel vragen en wees nieuwsgierig. Zo krijg je een goed beeld van de wensen en behoeften van de klant, waardoor je een passende oplossing kunt bieden.

Don’t: Opdringerig zijn

Enthousiasme is een erg belangrijke eigenschap als fieldmarketeer, maar niemand zit te wachten op een opdringerige verkoper. Wanneer je opdringerig bent kan dit de vertrouwensband met de klant beschadigen en neemt de kans op een succesvolle verkoop af. Het is dan ook belangrijk om een goede balans te vinden. Presenteer je product of dienst, luister naar feedback en geef de klant voldoende ruimte om goed na te denken. 

Don’t: Gebrek aan voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Ook binnen fieldmarketing is dit het geval. Het is belangrijk dat je voldoende kennis hebt over het product of dienst die je verkoopt. Dit maakt het dan ook mogelijk om vragen van klanten te beantwoorden en om passende oplossingen te bieden. Wanneer je onvoldoende kennis hebt over datgene dat je verkoopt, kan dit onprofessioneel overkomen. Hierdoor wordt de kans dan ook kleiner dat de potentiële klant overgaat tot aankoop. Zorg er daarom voor dat je goed geïnformeerd bent voordat je het gesprek aangaat. Hierdoor zal het vertrouwen van de klant toenemen en wordt de kant op een succesvolle interactie een stuk groter!

Begin als fieldmarketeer bij AS Kwadraat

Dat waren ze dan: de do’s en don’ts tijdens gesprekken met potentiële klanten. Ben je klaar om deze kennis toe te passen in de praktijk? Dan zijn we op zoek naar jou! Bij AS Kwadraat bieden we niet alleen de kans om je vaardigheden aan te scherpen, maar ook om deel uit te maken van een enthousiast team waar plezier en professionele groei hand in hand gaan.

Ben je klaar om onze potentiële klanten te overtuigen? Wacht dan niet langer en solliciteer nu bij AS Kwadraat. Wij kunnen niet wachten om kennis met je te maken! 



Leave a comment