Binnen de wereld van sales draait alles om communicatie met de potentiële klant. Van het eerste contact tot het sluiten van de deal: elke zin, elke toon en elk gebaar telt. Niet alleen de dingen die je zegt hebben invloed op het gesprek, want ook lichaamstaal is ontzettend belangrijk bij de interactie met de klant.
In dit artikel vertellen we je graag wat voor rol lichaamstaal kan spelen in verkoopgesprekken met potentiële klanten, zodat je kunt gaan genieten van meer succesvolle verkopen. Lees verder en ontdek hoe je je verkoopvaardigheden naar een hoger niveau kunt tillen!
Lichaamstaal minstens zoveel als woorden
Bij communicatie gaat het niet alleen om de woorden die je uitspreekt en welke toon je gebruikt. Ook de houding van je lichaam is belangrijk binnen verkoopgesprekken. Meer dan 50% van onze communicatie is namelijk non-verbaal.
Het hebben van de juiste houding tijdens een verkoopgesprek is dan ook ontzettend belangrijk. De juiste houding kan je verhaal versterken en helpen om de klant te overtuigen. Daarnaast kan de juiste houding ervoor zorgen dat de potentiële klant meer vertrouwen krijgt in jou als verkoper.
Vertrouwen creëren met lichaamstaal
Als verkoper wil je graag vertrouwen uitstralen naar de potentiële klanten. Om vertrouwen te creëren bij de klant moet je niet alleen betrouwbaar klinken, maar ook betrouwbaar overkomen. Qua lichaamstaal kun je bijvoorbeeld vertrouwen creëren door een stevige handdruk te geven en een rechte houding te hebben. Door rechtop te staan, kom je zelfverzekerd en professioneel over. Dit zal je ongetwijfeld helpen bij het voeren van succesvolle klantinteracties.
Daarnaast is het af te raden om bijvoorbeeld je armen te kruisen tijdens het gesprek met je klant. In de praktijk komt dit vaak defensief en gesloten over, waardoor het vertrouwen van de klant af kan nemen. Probeer in plaats daarvan met je handen verschillende punten te benadrukken en de ruimte actief te gebruiken tijdens je presentatie. Dit komt een stuk professioneler en zelfverzekerder over!
Gebruik oogcontact
Oogcontact is een essentieel onderdeel binnen non-verbale communicatie met potentiële klanten. Door regelmatig oogcontact te maken met je potentiële klanten, laat je zien dat je geïnteresseerd en betrokken bent. Hierbij is het belangrijk om regelmatig oogcontact te maken, maar niet te staren. Dit kan ongemakkelijk aanvoelen voor de klant tijdens het gesprek.
Regelmatig oogcontact toont eerlijkheid en transparantie. Dit kan je helpen bij het voeren van meer succesvolle verkoopgesprekken met potentiële klanten.
Herkennen van signalen
Niet alleen jij maakt gebruik van lichaamstaal, want je zult merken dat de klant ook verschillende signalen afgeeft. Het is belangrijk om signalen van klanten te herkennen, zodat je hier op een effectieve manier op in kunt spelen.
Zo is een klant die naar voren leunt waarschijnlijk erg geïnteresseerd in het gesprek. Een klant die achterover leunt of zijn armen kruist is waarschijnlijk een stuk minder geïnteresseerd of voelt een bepaalde weerstand. Door deze signalen te herkennen kun je de gesprekstechnieken aanpassen, zodat deze beter aansluiten bij de persoonlijkheid van de klant. Niet alleen het toepassen, maar ook het herkennen van non-verbale signalen is dus ontzettend belangrijk bij het voeren van verkoopgesprekken!
Begin in sales bij AS Kwadraat
Beschik je over de nodige mensenkennis en kun je zonder moeite non-verbale signalen herkennen bij andere mensen? Dan zijn we bij AS Kwadraat op zoek naar jou! Als sales medewerker verkoop je de leukste producten of diensten aan potentiële klanten. Hierbij ben je je bewust van je eigen houding en van de houding van de klant. Hierbij speel je in op de persoonlijkheid van je gesprekspartner, zodat het gesprek op een fijne en vloeiende manier verloopt.
Klinkt dit als muziek in de oren? Solliciteer dan bij AS Kwadraat! Bij ons krijg je niet alleen de unieke kans om deze vaardigheden in te zetten, maar ook om meer te leren over de fijne kneepjes van non-verbale communicatie. Sluit je aan bij ons dynamische team, en laat je lichaam het woord doen!