Skip to content Skip to footer

Klanten overtuigen in sales: zo doe je dat!

Het hart van elk succesvol verkoopgesprek is overtuigingskracht. De kunst van het overtuigen kan het verschil zijn tussen een afwijzing en een succesvolle verkoop. Overtuigingstechnieken kun je leren en toepassen in de praktijk. Het doel hiervan is natuurlijk om deze technieken te verfijnen, zodat je in de toekomst van meer succesvolle verkopen kunt gaan genieten.

In dit artikel vertellen we je graag meer over overtuigingstechnieken. We vertellen je niet alleen waarom deze technieken zo belangrijk zijn, maar ook welke technieken in de praktijk vaak worden toegepast. Doe er je voordeel mee!

 

Waarom zijn overtuigingstechnieken zo belangrijk?

Overtuigen is essentieel binnen sales. Hierbij gaat het dan ook niet alleen over het product of de dienst die je verkoopt. Het is namelijk ook belangrijk om de klant in te laten zien wat voor waarde en voordelen ze hebben. De kunst is om dit op een heldere en concrete manier te communiceren naar de klanten. Slaag je hierin? Dan is de kans groter dat potentiële klanten ook daadwerkelijk overgaan tot koop!

Daarnaast kunnen de juiste overtuigingstechnieken je helpen om weerstand te overwinnen en bezwaren te kantelen. Genoeg redenen om je eens te verdiepen in overtuigingstechnieken dus!

 

Principe van wederkerigheid

Het principe van wederkerigheid is misschien wel een van de krachtigste overtuigingstechnieken binnen sales. Deze techniek wordt in de praktijk dan ook vaak toegepast bij verkopers. Dit principe stelt dat mensen de neiging hebben om iets terug te geven wanneer ze er iets voor ontvangen. 

Binnen sales kan dit veel verschillende vormen aannemen. Zo kun je bijvoorbeeld eerst iets van waarde aan je klanten geven, zodat zij de neiging krijgen om iets terug te doen. Bekende voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het weggeven van gratis monsters, waardevolle inzichten of tijd en aandacht. Door dit te doen, kunnen potentiële klanten de neiging krijgen om iets terug te doen. Meer kans op een succesvolle verkoop!

 

Schaarste creëren

Een andere populaire techniek binnen sales is het creëren van schaarste. Dit betekent simpelweg dat je communiceert dat het product beperkt beschikbaar is of voor een korte tijd beschikbaar is. Hierdoor worden potentiële klanten vaak aangemoedigd om sneller te handelen om over het product te kunnen beschikken. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld exclusieve aanbiedingen of naderende deadlines.

Wanneer je deze overtuigingstechniek op een goede manier toepast, zal je zien dat potentiële klanten eerder geneigd zijn om actie te ondernemen.

 

Autoriteit

Potentiële klanten hebben de neiging om verkopers te vertrouwen die zowel deskundig als betrouwbaar zijn. Het is dan ook belangrijk dat je voldoende kennis hebt over het product of de dienst die je verkoopt. Daarnaast kun je natuurlijk ook op andere manier autoriteit uiten, bijvoorbeeld door het delen van ervaringen of het presenteren van case studies.

Door autoriteit uit te stralen zal je meer vertrouwen krijgen van potentiële klanten. In de praktijk zorgt dit vaak voor meer succesvolle verkopen.

 

Sympathie

Mensen hebben eerder de neiging om ja te zeggen tegen mensen die ze aardig vinden. In de praktijk noemen we dit sympathie. Het is daarom belangrijk om een goede relatie op te bouwen met je potentiële klant. Dit kan bijvoorbeeld door vriendelijk te zijn, maar ook door goed te luisteren naar de behoeften van de klant en door interesse te tonen. De klant zal zich hierdoor gewaardeerd voelen en sneller de neiging hebben om een product of dienst bij je af te nemen. Hierdoor zal je niet alleen genieten van meer verkopen, maar ook van kwalitatieve en sterke relaties met jouw klanten.

 

Ga aan de slag binnen sales bij AS Kwadraat!

Ben jij in staat om bovenstaande overtuigingstechnieken toe te passen in de praktijk? Of kun je niet wachten om meer te leren over deze overtuigingstechnieken? Dan zijn wij op zoek naar jou!

AS Kwadraat is constant op zoek naar jonge, enthousiaste verkopers die niet kunnen wachten om onze klanten te overtuigen. Je verkoopt interessante producten of diensten en gaat de gesprekken aan met onze potentiële klanten. Hierbij is het jouw taak om de klant te overtuigen van de meerwaarde van deze producten of diensten. Hierbij maak je natuurlijk ook gebruik van de juiste overtuigingstechnieken!

Ben jij de enthousiaste verkoper die wij zoeken? Of kun je niet wachten om jouw carrière te starten binnen sales? Solliciteer dan nu bij AS Kwadraat. Wij kunnen niet wachten om kennis met je te maken!



Leave a comment